Вітаю Вас, Гість
Головна » 2015 » Серпень » 29 » Логопедична служба та організація навчання дітей – логопатів
12:10
Логопедична служба та організація навчання дітей – логопатів

Найчастіше причиною шкільних проблем дитини є недостатній мовленнєвий розвиток. Це може виявлятися в порушеннях  звуковимови, обмеженості словникового запасу,  невміння граматично правильно узгоджувати слова в реченні. Одним із основних завдань логопедичної служби в школі  є допомога таким учням.
Логопедична служба  є необхідним компонентом системи  освіти, основна мета якого – надання кваліфікованої допомоги учням , що мають різні вади усного та писемного мовлення.
 Основні завдання вчителів-логопедів, як визначено нормативною базою, – діагностика і корекція мовленнєвих порушень і своєчасне попередження труднощів у шкільному навчанні.
У школі до мовлення  ставлять високі вимоги, тому дитина  з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне становище. Виникають труднощі в процесі опанування навичок читання і письма, з’являються стійкі специфічні помилки ( пропуски чи заміна літер і складів, недописування або не дочитування слів, переставляння частин слова тощо).
Для надання корекційної допомоги дітям з вадами мовлення в районі  на 20.08. 2015р.  працює 5 вчителів-логопедів  на 4  ставки при необхідності 12 .
Організована робота  4  логопедичних пунктів: при  Заставнівській ЗОШ І-ІІІ ст., Заставнівській гімназії, Звенячинському НВК та при Шубранецькому  ЦРД, діяльність яких  підпорядковується відділу освіти Заставнівської райдержадміністрації.
За статистичними даними у навчальних закладах району  у 1-4 класах навчається 2310  учнів, з них з порушеннями мовленнєвого розвитку  881дитина, що становить 38% від загальної кількості ,з них 352 дитини 5-річного віку. Якщо в порівнянні з минулим навчальним роком, при загальній кількості 2227 учнів з мовленнєвими вадами – 684 дитини, що становить 31%.          
Протягом 2014-2015 н.р. на логопедичних пунктах  функціонувало 18 логопедичних груп із загальною кількістю дітей в них – 96.
Комплектування груп проводиться за типом порушень усного і писемного мовлення. Із них:
фонетичні порушення – 25 дітей;
фонетико-фонематичний недорозвиток мови – 59 дітей ;
нерізковиражений загальний недорозвиток мови – 12 дітей.
Протягом навчального року 785  учням надається консультативна допомога.
У своїй роботі логопеди керуються цілою низкою нормативних  документів, серед яких пріоритетними  для діяльності фахівців –логопедів є: Закон України « Про освіту» від 20.05.2008 №250-VІ, Закон України « Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р. №651-XІV, «Про дошкільну освіту», «Положення про логопедичні пункти системи освіти» від13.05.1993 р.
Учителі – логопеди працюють відповідно до річного плану роботи на навчальний рік, який затверджується начальником відділу освіти , молоді та спорту у вересні. У всіх логопедів є в наявності відповідна документація, а саме: мовленнєві картки, журнали обстеження мови, журнали відвідування, журнали обліку консультацій.
   Під час обстеження мови учнів логопеди виявляють дітей з особливими потребами (затримкою психічного розвитку, зниженням інтелекту, іншими психофізичними вадами).
   Співпраця з класоводами, шкільними психологами, соціальними педагогами дозволяє вивчити дитину, з’ясувати  причину неуспішності.
   Логопеди допомагають в постановці діагнозу, вивчають надані документи, збирають аналітичні дані. Упродовж року беруть участь у засіданнях районної і обласної  ПМПК. Висвітлюють проблемні питання, що постають перед фахівцями під час роботи; насамперед, специфіка допомоги дітям із особливими потребами, організація корекційної діяльності з дітьми –логопатами та логопедичний супровід учнів зазначених категорій.
Здійснюють тісний зв’язок із класоводами та вихователями, діти яких відвідують логопедичні заняття з метою комплексного підходу до подолання вад мовлення.
Виправлення мовленнєвих вад – це діяльність надзвичайно складна і специфічна, вона потребує від дитини свідомої активності, наполегливої систематичної роботи на результат. Наш досвід роботи переконливо доводить, що якість і стійкість  відновлювальної  роботи з дітьми – логопатами досягається тільки за наявності єдиного корекційного простору навчального закладу та родини. 
У логопедичних пунктах оформлені інформаційні куточки з логопедичними порадами для батьків, вчителів, учнів. «Будеш добре розмовляти-будеш грамотно писати», «Як говорить ваша дитина?».
Учителі-логопеди поповнили логопедичні пункти дидактичним матеріалом та логопедичними іграми: « Усе для навчання грамоти»- роздавальний матеріал з грамоти. Гра «Для розвитку мовлення, логічного мислення, пам`яті». Ребуси для дітей молодшого шкільного віку.
Оскільки вчителі – логопеди  під час обстеження  виявляють дітей більше, ніж вони можуть охопити, виникає необхідність відкриття логопедичних ставок у дошкільних закладах.
Вчасно помітивши симптоми мовленнєвого недорозвитку і звернувшись до фахівця, можна скорегувати мовленнєвий розвиток дитини, тим самим уберегти її від невдач у подальшому житті.

Л.ЧЕРНЕЦЬКА, вчитель-логопед Заставнівської гімназії

Переглядів: 655 | Рейтинг: 0.0/0